Etter over 9 år i sjefsstolen ved Operaen i Bjørvika går Geir Bergkastet videre til jobben som Fylkeskultursjef i Innlandet fylkeskommune. Styret i Den Norske Opera & Ballett iverksetter umiddelbart arbeidet med å finne hans etterfølger.
– Etter mange gode og lærerike år i Den Norske Opera & Ballett har jeg bestemt meg for å gi stafettpinnen videre og takke ja til en ny jobb. Det har vært en sann glede og stor ære å få lov til å jobbe med et viktig samfunnsoppdrag sammen med så mange flinke folk som vi har her i Operaen. Samtidig har jeg en kjær tilknytning til Innlandet. I min nye jobb ser jeg frem til å bidra til å videreutvikle kulturens rolle og betydning i fylket – til det beste for Innlandets innbyggere, sier Bergkastet.
Et samlet styre takker Bergkastet for den svært gode jobben han har gjort over mange år.
– Den Norske Opera & Ballett er i en god posisjon med høy måloppnåelse, sterke besøkstall og solid økonomisk styring. Bergkastet overlater en virksomhet som er godt rustet til å levere på samfunnsoppdraget om å skape opera- og ballettkunst av høy kvalitet til et bredt publikum også fremover, sier styreleder Sarah C. J. Willand.
Bergkastet vil fullt ut fungere i rollen som administrerende direktør frem til han slutter 1. desember.
– Vi har mye viktig arbeid foran oss i månedene som kommer. Blant annet starter utbedringen av scenemaskineriene og teknisk infrastruktur som har nådd sin antatte levetid, som er det mest omfattende enkeltprosjektet siden Operaen i Bjørvika åpnet i 2008, sier Willand videre.
Styret iverksetter nå arbeidet med å finne en ny administrerende direktør.
– Dette er en sentral og viktig topplederstilling i norsk kulturliv, avslutter Willand.
