Skip to content

Operapremiere om partnervold og giftig maskulinitet

Lørdag 20. januar har operatrilogien Blåskjeggs borg premiere. Her settes tre klassiske mesterverk sammen til én fortelling om samliv, partnervold og kjønnsroller gjennom tidene.

– I denne helt nye forestillingen kombinerer den fremadstormende regissøren Tobias Kratzer tre stykker av Schumann, Bartók og Zemlinsky. Da oppstår en ny fortelling, som samtidig er like gammel som menneskeheten selv. For den handler om det å leve sammen, og det har aldri har vært enkelt. Samlivet kan framkalle de største følelsene i oss, de beste og de verste, sier operasjef Randi Stene.

Forestillingen peker på at vi fortsatt har en vei å gå mot full likestilling og bevissthet om kjønn og maktstrukturer i nære relasjoner – et tema som dessverre har fått en uhyggelig aktualitet ved inngangen av 2024.

– Vi vil med disse stykkene vise hvordan underliggende strukturer i forholdet mellom kvinner og menn fortsatt bor i våre kropper, våre sjeler og parforhold. Selv om vi tror vi har kommet langt, er det fortsatt mange uløste problemer. Vår samtid bærer byrden av fortidens patriarkalske system, sier regissør Tobias Kratzer.

Likestillingskamp over 200 år 

Operatrilogien Blåskjeggs borg består av Robert Schumanns sangsyklus Frauenliebe und -leben (1841), Béla Bartóks Hertug Blåskjeggs borg (1918) og Alexander Zemlinskys En florentinsk tragedie (1915–16). Forestillingen spenner over 200 år, men finner sted i samme leilighet. Der inne følger publikum den samme mannen, som møter ulike kvinner og forskjellige forventninger til mannsrollen.

I forkant av premieren, fredag 19. januar, arrangerer også Operaen halvdagsseminar med forskere fra universitetene i Oslo, Chicago og Berkeley under tittelen Blåskjegg og rødstrømper – i samarbeid med Institutt for musikkvitenskap og Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo. Her deltar også regissør Kratzer.

Regi-stjerne debuterer i Operaen  

43-årige Tobias Kratzer er en av verdens mest ettertraktede operaregissører. Han har blitt lagt merke til på grunn av sine intelligente og historiebevisste produksjoner av både klassiske og nyere verk, som Wagners  Tannhäuser ved Bayreuth-festspillene. Bransjebladet Opernwelt kåret ham til ‘årets regissør’ i 2020; han har blitt omtalt som «et av industriens smarteste hoder» i The New York Times, og den norske stjernesopranen Lise Davidsen har sagt at hun «kunne jobbet med Kratzer i hver eneste produksjon».

Når Kratzer Norges-debuterer har han med seg scenograf og kostymedesigner Rainer Sellmaier på laget, samt lysdesigner Michael Bauer og videodesigner Manuel Braun. Operaens kommende musikksjef, Edward Gardner, har den musikalske ledelsen.

Hovedrollene er besatt av de tre mezzosopranene Ingeborg Gillebo, Dorottya Lang og Tone Kummervold, mens Blåskjegg synges av John Lundgren. På scenen under Freuenliebe und –leben sitter Håvard Gimse ved klaveret. Rodrigo Porras Garulo deler rollen som Guido Bardi med Magnus Staveland i En florentinsk tragedie.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *